KONTROLSÜZ GÜÇ GÜÇ DEĞİLDİR (sert ve dik gelen ışıkta dış çekim)


sertEn basit tanımıyla, teknik olarak: “Fotoğraf ışıktan ibarettir”. Belki ışık ne kadar çoksa o kadar güzel fotoğraf çıkar diye düşünülebilir, ama ışığın miktarından ziyade kalitesi önemlidir. Durum böyle olunca öğlenin o dik gelen yoğun ışığını kullanabilmek, ışık konusunda derin bir bilgi ve tecrübeye sahip olmayı gerektirir.

Böyle olunca öğlen güneşinde dış çekim yapmak bir problem. Yani “Kontrolsüz güç, güç değildir.”

Işığı kontrol etmek zor ancak bunu başarmanın yolu ondan korkmamaktan geçiyor. Öncelikle tabiki çok pratik yapmak farklı şeyler denemek ve tecrübe etmek çok önemli. Komik olan nokta ise şu ışığın fotoğrafçının arkasında olması gerektiği saçmalığı. Böyle bir dünya yok. Hatta illa bir kural istiyorsak kural şu olmalı: ” güneşi modelin arkasında konumlandır!” Böylece dergilerde, internette ve çeşitli mecralarda gördüğümüz parlak, keskin ve göz alıcı fotoğraflar elde edilebilir. Tabi burada pozlamanın nasıl yapıldığı da çok önemli. Örneğin ben genellikle pozlama değerlerini orta tonda bir yüzeyi seçerek yapıyorum.  Fotoğrafta kullandığım alan ağaç yüzeyiydi.  Böyle yaparak özünde zaten çok zor olan gelinin beyaz ve damadın siyah damatlığının dokularını kaybetmemiş oluyorum. Yani siyaha göre pozlama yapsam gelinliğin beyazı patlıyor, detaylar ve doku kayboluyor. Beyaza göre pozlama ayarlansa busefer de damatlık kapkara bir leke olarak görünüyor. Özetle benim kullandığım yöntem: Orta bir ton bulup bunu “exposure” değeri olarak 2 tık yukarıda  pozlandırmak.

Bu temel bilgileri kullanarak artık farklı yöntemlerle ışığı dengelemek mümkün. bu çekimde bir reflektör ve bağımsız bir flaş kullandım. Temel ışık kaynağı model arkasındaki güneş, ikinci ışık altın rengi yüzeyli reflektör, ve üçüncü olarak da sağ alttan da 1/64 güçte flaş kullanıldı.  Reflektör renginden dolayı fotoğrafa(gelinliğe) hafif karamel bir ton veriyor.  Flaş ise damatlığın gölgede kalan detaylarını ortaya çıkarıyor.

Hepsinden öte ben bu yardımcı ışık kaynaklarını kelimenin sözlük anlamında da olduğu gibi “yardımcı” olarak kullanıyorum. Bizim için önemli olan, her şeyden ama her şeyden önce  fotoğraflarımızın doğal görünmesi. İşi bilen ustalar hariç çoğu kişi bu fotoğrafta iki tane farklı ışık kaynağı kullandığımızı anlayabileceğini sanmıyorum. Yardımcı ışıklar abartıldığında ortam ışığı kaybolur ve doğal ışık baskınlığını kaybeder, sonuçta stüdyo ortamında bir fonda çekilmiş fotoğraflara benzer fotoğraflar elde edilir 🙂

ışık

Tabiki zevk meselesi ama şu güzel gün batımı ışığını böyle güçlü bir flaş kullanımıyla ruhsuzlaştırmak bana göre yazık. Fotoğraf teknik olarak tertemiz. hiçkimse netliğine keskinliğine birşey diyemez ama  bana göre; ışık kullanımı, fotoğrafın doğallığı, samimiyeti ve gün batımının romantizminin izleyiciye geçmesi konusunda tek bir ışık kullanımı sebebiyle sınfta kalıyor.

Kısacası yardımcı ışık gerçekten yardımcı ışık olarak kullanılmalı. Flaşın kuvveti zaten ayarlanabiliyor ama reflektörün şiddeti nasıl ayarlanır?  Uzaklık- Yakınlık.

Bize yorum yapın, soru sorun,  yazılarımı arkadaşlarınızla paylaşın ve orada olduğunuza dair ipucu verin 🙂

Sevgiyle kalın <3

Bir sonraki yazıda görüşürüz.

 

Yorumlar

yorumlar